بایگانی برای آبان, ۱۳۹۶

بیماریهای مادرزادی قلب

۸ آبان ۱۳۹۶ | نويسنده :

تشکیل قلب و اغلب دستگاههای بدن انسان بین هفته دوم تا دهم بارداری اتفاق می افتد.
بیماریهای مادرزادی قلب از دوران جنینی وجود دارند ولی در اغلب موارد در جنین مشکلی را ایجاد نمی کنند ولی بعد از تولد ممکن است در دوره نوزادی ، شیرخواری ، کودکی ، جوانی و یا بزرگسالی علایم بالینی و یا مشکلات خود را نشان دهند .
▪️بطور کلی بیماریهای مادرزادی قلبی به چند گروه تقسیم می شود :
▫️بیماریهای که در انها بدلیل ارتباط بین بطنی (VSD)، ارتباط بین دهلیزی (ASD) ارتباط بین آئورت و شریان ریوی (PDA) جریان خون ریوی افزایش می یابد.
▫️بیماریهای که در انها کبودی علامت عمده می باشد .در این گروه از بیماریها جریان خون ریوی کاهش یافته می باشد.بیماری ممکن است بصورت تنگی شدید دریچه ریوی و سوراخ بین بطنی (TOF) ، عدم تشکیل دریچه ریوی (PA) ,غیره باشد .کبودی در این گروه از بیماریها ممکن است از بدو تولد یا ماهها بعد دیده شود .
▫️گروه سوم از بیماریهای مادرزادی قلبی بیماریهای هستنند که در انها یکی از دریچه های قلبی آ ئورت (AS) یا دریچه ریوی (PS) یا رگ آ ئورت تنگی داشته باشد (COA). در این گروه از بیماریها اغلب کبودی وجود ندارد.

تظاهرات آتیپیک و انفارکتوس قلبی خاموش

۸ آبان ۱۳۹۶ | نويسنده :

▫️انفارکتوس تشخیص داده نشده و یا خاموش به طور شایع‌تری در بیماران بدون آنژین صدری قبلی ، بیماران مسن ، مصرف کنندگان مزمن مسکن های یا مخدر ها و در بیماران با دیابت و هایپرتنشن رخ می‌دهد.
▫️انفارکتوس خاموش اغلب با ایسکمی خاموش دنبال می‌شود و به نظر می‌رسد که پروگنوز بیماران با انفارکتوس خاموش مشابه بیماران با انفارکتوس علامت‌دار باشد.
▫️تظاهرات غیر معمول انفارکتوس شامل موارد زیر است:
۱) تظاهرات نارسایی قلبی (مثل تنگی نفس بدون دردقبلی یا بدتر شدن نارسایی قلبی قبلی بیمار)،
۲) آنژین صدری کلاسیک ولی کوتاه مدت
۳) محل آتیپیک درد، مثل درد گردن یا فک یا دردشانه
۴) تظاهرات سیستم عصبی مرکزی مشابه سکته مغزی ثانویه به کاهش شدید، برون ده قلبی در بیماران با آرترواسکلروز مغزی بعلت شوک یا نارسایی شدید قلبی،
۵) ضعف قابل توجه، دلهره و عصبی شدن، مانیت یا سایکوز ناگهانی

تشخیص افتراقی (سایر تشخیص های ) درد سکته قلبی

۸ آبان ۱۳۹۶ | نويسنده :

درد سکته قلبی  ممکن است تقلید کننده آمبولی ریه (لخته داخل شریان ریه معادل سکته ریوی)، دایسکشن آئورت ( پرگی ناگهانی رگ اصلی بدن)، پنوموتراکس خودبخودی (پاره شدن الوئول ریه و تجمع هوا در بیرون ریه) و پریکاردیت یا تامپوناد ( تجمع مایع اطراف قلب و غرق شدن قلب) ، دردهای گوارشی بویژه اسپاسم منتشر مری یا دردهای موسکلواسکلتال باشد.

▫️درد پریکاردیت حاد اغلب ویژگی‌ پلورتیک دارد و با حرکات تنفسی و سرفه، شدت می‌یابد و اغلب به شانه، لبه تراپزیوس و گردن انتشار می‌یابد.
▫️درد ایسکمیک هرگز به لبه تراپزیوس منتشر نمی‌شود (مشخصه درد پریکاردیت است).
▫️درد پلورال معمولا شارپ و شبیه چاقو می‌باشد و با هر تنفس به صورت سیکلیک شدت آن افزایش می‌‌یابد.
▫️درد آمبولی ریه اغلب در قسمت لترال قفسه سینه ایجاد شده، پلورتیک بوده و ممکن است با هموپتزی همراه باشد.

ارسال شده در عمومي | نظرات (1)

توصیه هایی برای کاهش استرس

۶ آبان ۱۳۹۶ | نويسنده :

۱- یاد بگیرید که برنامه ریزی کنید
۲-محدودیت ها و ضعف های خود را بشناسید و آنها را قبول کنید.
۳-یاد بگیرید که در زندگی بازی ، تفریح و سرگرمی داشته باشید.
۴- شخص مثبتی باشید.
۵-یاد بگیرید که گذشت داشته باشید و دیگران و عقاید آنها را تحمل کنید .
۶- از رقابت ها و چشم و هم چشمی های بیجا و غیر ضروری پرهیز کنید.
۷- یاد بگیرید که روش شما برای استراحت و آرامش ،منظم و عاری از داوری های آرام بخش و مسکن باشد.
۸- مشکلات و مسائل خود را در درون خود نگه ندارید.
۹- تفکر خود را عوض کنید

متفورمین هیدروکلراید

۶ آبان ۱۳۹۶ | نويسنده :

▫️قرص متفورمین ۵۰۰ انتخاب اول برای کنترل دیابت نوع ۲ است و معمولا برای کنترل بهتر دیابت نوع ۲ متفورمین همراه با گلی بن کلامید یا دیگر داروهای دسته سولفونیل اوره تجویز می شود.
▫️زمان مصرف متفورمین بعد از غذا است که بتوان عوارض گوارشی متفورمین را به حداقل رساند.
▫️متفورمین برای لاغری و کاهش وزن و همچنین برای درمان سندرم تخمدان پلی کیستیک نیز ممکن است تجویز شود.
▫️نام تجاری معروف متفورمین گلوکوفاژ است.
▫️مکانیسم اثر: متفورمین تولید کبدی و جذب روده ای گلوکز را کاهش داده و حساسیت بافتی به انسولین را بهبود می بخشد و به این ترتیب باعث پایین آمدن قند خون می شود.
▫️طبقه بندی در بارداری: گروه B:
در این دسته داروهایی قرار دارند که شواهدی در مورد خطرناک بودن آنها درانسان وجود ندارد. حتی اگر این داروها روی حیوانات خطری را نشان داده باشند روی انسان خطری وجود ندارد.
▫️متفورمین باعث لاغری می شود برعکس داروهای سولفونیل اوره مانند گلی بن کلامید که افزایش وزن می دهد. اما متفورمین و کاهش وزن تحت نظر پزشک مجاز می باشد.
▫️متفورمین در بیمارانی که مشکلات تنفسی و ریوی و مشکل قلبی دارند می تواند باعث ایجاد اسیدوزلاکتیک شود که در صورت بروز این مشکل بیمار سریعا بستری می شود.
🔻یکی از تداخلات دارویی مهم متفورمین با سایمتیدین است  زیرا سایمتیدین می تواند باعث افزایش غلظت متفورمین تا ۶۰ درصد شود.