بایگانی برای اسفند, ۱۳۹۶

فنوفیبرات و کاهش ۳۰ درصدی خطر بیماری های قلبی – عروقی در زنان مبتلا به دیابت نوع ۲

۵ اسفند ۱۳۹۶ | نويسنده :

▫️فنوفیبرات، داروی کاهنده چربی خون، خطر بیماری های قلبی – عروقی را در زنان مبتلا به دیابت نوع ۲ تا ۳۰ درصد کاهش می دهد.
▫️براساس یافته های محققان، تجویز داروی فنوفیبرات برای زنان و مردان درمعرض خطر بیماری های قلبی – عروقی نظیر افراد مبتلا به دیابت نوع ۲، فشارخون بالا و کلسترول بالا موثر است و در نتیجه احتمال مرگ در این افراد را کاهش می دهد. محققان در جدیدترین مطالعه خود با بررسی ۱۰۰۰۰ فرد مبتلا به دیابت در معرض خطر بیماری های قلبی دریافتند که تجویز فنوفیبرات برای این افراد، احتمال بروز این بیماری ها را تا ۳۰ درصد در زنان و ۱۳ درصد در مردان کاهش می دهد.
▫️بیماری های قلبی-عروقی شایع ترین علت مرگ ومیر در میان زنان است و تقریبا سه برابر بیشتر از سرطان پستان موجب مرگ زنان می گردد.

ارتباط گرگرفتگی با بیماری های قلبی

۵ اسفند ۱۳۹۶ | نويسنده :

▫️گرگرفتگی در زنان در نتیجه اتساع ناگهانی عروق خونی زیر پوست است که سبب می شود خانم احساس گرما کند و ظاهر برافروخته ای پیدا می کند. در برخی خانم ها گرگرفتگی تا سال های بعد از یائسگی ادامه می یابد.
▫️برخی مطالعات نشان می دهد نرخ بروز بیماری های قلبی در خانم های مبتلا به گرگرفتگی کمی بالاست، مخصوصا زمانی که گرگرفتگی ها در زنان تا سال ها بعد از یائسگی ادامه پیدا می کند. گفته می شود برخی مطالعات نشان داده ریسک کم ابتلا به بیماری های قلبی در خانم های مبتلا به گرگرفتگی وجود دارد. این بررسی ها نشان داده تاثیر گرگرفتگی در زنان بر ابتلا به بیماری های قلبی چندان زیاد نیست.
▫️بطور کلی مدت زمان گرگرفتگی حدود ۵ سال پس از یائسگی ممکن است وجود داشته باشد اما مدت زمان بیشتر از ۵ سال برای گرگرفتگی غیرطبیعی است و باید به دنبال علل دیگر گرگرفتگی گشت.
▪️از جمله علل گرگرفتگی در زنان می توان به موارد زیر اشاره کرد:
پرکاری تیروئید می تواند باعث تپش قلب و گرگرفتگی گردد که باید درمان شود.
مشکلات عصبی می توانند باعث گرگرفتگی شوند (که از جمله شایع ترین علل در صورت ادامه گرگرفتگی بعد از ۵ سال محسوب می گردند).

نتایج آنالیز ۱۴۱ مطالعه کوهورت در مورد پیامدهای تعداد کم سیگار

۵ اسفند ۱۳۹۶ | نويسنده :

🔻کشیدن فقط  یک  نخ سیگار در روز، بیشتر از آنچه قبلا انتظار میرفت، منجر به بروز استروک (سکته مغزی) و بیماری های قلبی عروقی (*CHD) می شود.

🔻در این متاآنالیز نشان داده شد که در خانمهایی که روزانه یک عدد سیگار می کشیدند، ۱۱۹٪ خطر ابتلا به CHD و ۴۶٪ خطر ابتلا به سکته مغزی و در مردانی که روزانه یک عدد سیگار می کشیدند، ۷۴٪ خطر ابتلا به CHD و ۳۰٪ خطر سکته مغزی افزایش یافت.

🔻نکته جالب نتیجه این تحقیق این بود که ریسک  بروز این دو پیامد در افراد با مصرف روزانه ۲۰سیگار تنها دوبرابر افراد با مصرف روزانه یک نخ سیگار،  بود.

✍️🏼دكتر رضا گنجي
استادیار گروه فارماكوتراپي (داروسازي باليني)
دانشگاه علوم پزشكي جندی شاپوراهواز

دارو درمانی

۵ اسفند ۱۳۹۶ | نويسنده :

ریسک فاکتورهای استروک (سکته مغزی)، انفارکتوس میوکارد (سکته قلبی) در مصرف متیل فنیدات (ریتالین)

🔻محرک های سیستم اعصاب مرکزی مانند متیل فنیدات، در برخی بیماران عوارض قلب و عروق جدی ایجاد می کنند.

🔻این عوارض شامل مرگ ناگهانی، آریتمی و انفارکتوس میوکارد در اطفال و نوجوانان و عوارضی مانند مرگ ناگهانی، استروک و انفارکتوس میوکارد در بالغین می باشد.

🔻اگرچه این عوارض هم در بیماران با اختلالات قلبی یا ساختاری اولیه، هم در بیماران بدون سابقه این اختلالات محتمل است، با این وجود در بیمار با اختلال قلبی شناخته شده، کاردیومیوپاتی، اختلالات ریتمیک قلبی جدی باید از این دارو حتی الامکان اجتناب کرد.

🔻بیماران قبل از شروع این دارو باید از نظر مشکلات قلبی بخوبی ارزیابی شوند.

✍️دکتر فانک فهیمی
استاد گروه فارماکوتراپی (داروسازی بالینی)
دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی

ارتباط میان سردرد و یائسگی

۲۲ بهمن ۱۳۹۶ | نويسنده :

▫️یائسگی یا همان توقف چرخه تخمک گذاری، به معنای خاتمه دوران باروری خانم هاست. در این دوران که معمولاً در سنین بین ۴۰ و ۵۸ سالگی اتفاق می افتد، تغییرات هورمونی زیادی مانند کاهش تولید استروژن و پروژسترون در بدن خانم ها مشاهده می شود.
▫️به همین دلیل، هنگامی که یک خانم وارد مرحله یائسگی می شود، علائم مختلفی مانند گرفتگی، سردرد، اختلالات خلقی، اضطراب، درد مفاصل، اختلالات خواب و … را تجربه می کند. سردرد از جمله مسائل مهمی است که برخی از خانم ها در این مرحله از زندگی آن را تجربه می کنند.
▫️در تحقیقات جدید مشخص شده که بروز سردردهای بدون سابقه در سنین نزدیک به یائسگی می تواند نشانه ای از شروع این مرحله باشد. در صورت تداوم سردرد یا افزایش شدت آن، باید به پزشک مراجعه شود.
▫️استامینوفن، آسپیرین، ایبوپروفن و ناپروکسن داروهای رایجی هستند که نیاز به نسخه نداشته و به صورت معمول برای درمان سردرد استفاده می شوند.
▫️علاوه بر مصرف مسکن ها، فعالیت های کاهنده استرس مانند یوگا و مدیتیشن نیز در رفع سردرد مؤثرند.
▫️استفاده از کیسه یخ باعث تسکین درد می شود. در برخی موارد نیز از درمان های هورمونی برای رفع این مشکل استفاده می شود.
▫️با توجه به تحقیقات انجام شده در مؤسسه سلامت هاروارد، حدود ۹۵ درصد از سردردها به دلیل مسائل روزمره ای مانند استرس، خستگی، تغییرات آب و هوا و … رخ می دهند. با توجه به علت سردرد، علائم، شدت و عوارض آن متفاوت است. برخی از سردردها را می توان با تغییر در شیوه زندگی یا مصرف دارو درمان کرد و در برخی موارد نیز درمان سردرد بسیار دشوار است.